En prat med 2 faste kunder

“En forskjell i vår hverdag”

Hvis man har tatt steget til å innrømme for seg selv og så for andre at det er noe man trenger hjelp til i hverdagen så ønsker man at det skal være en lett oppgave å få gjort. Vi var så heldige å få en prat med to av våre faste kunder som vi hjelper regelmessig. For de som lurer og ikke har vært med på dette tidligere vil vi vise at det ikke er vanskelig å få hjelp til det man trenger. 

Vi har vært hos Eva og Gjermund fast to ganger i uken siden november 2022 og oppdraget omhandler i utgangspunktet både aktivisering og trening, men også sosial omgang.  

Hvorfor valgte dere privat hjemmetjeneste? 

“Fysioterapeuten sa at Gjermund ikke trengte mer hjelp fordi han hadde respondert bra på behandlingen og trengte derfor ikke komme tilbake for mere fysioterapi. Det syntes jeg var en veldig trist beskjed å få fordi han trengte det sosialt og han trenger virkelig trening. Han er heller ikke den som tar initiativ og resultatet ble at han ble sittende hjemme.” 

I hovedsak er det Gjermund som får hjelp, men for Eva er det også en avlastning å besørge at hennes ektemann får mulighet til å både gå tur når været tillater det samt å trene da hun ikke har mulighet til å bistå med dette selv. En annen grunn til at begge trives med dette er at begge får variasjon i hverdagen. Eva sier samtidig at Gjermund gleder seg til disse to besøkene i uken fordi han får noe annet å gjøre enn å bare sitte i sofaen slik mange eldre ofte gjør enten det er på grunn av redusert funksjon eller redusert evne til å ta initiativ.  

Hva hadde dere gjort hvis dere ikke fått denne hjelpen? 

“Da hadde Gjermund blitt sittende her.” 

Det er også slik at mange eldre sitter alene fordi det ikke er noe annet alternativ. Noe enkelt som kaffebesøk og en god prat kan gjøre underverker i en til tider ensidig hverdag. 

Når dere tok kontakt, synes dere at dere blitt godt tatt imot? 

“Ja vi ble godt tatt imot vi, ellers hadde vi ikke vært sittende her i dag.” 

Føler dere at dere blir ivaretatt? 

“Ja, det gjør vi begge to.” 

Har dere noen tanker om prisen, er det vært det? 

“Vi synes det er billig vi. Absolutt ikke noe å si på den. Verdt pengene i aller høyeste grad.” 

Synes dere tjenesten dere får er av god kvalitet? 

“Vi er fornøyde. Det er ikke vanskelig å snakke til dere heller, vi føler vi kan si ifra dersom det er noe vi lurer på eller ikke er fornøyd med.” 

De forteller at de synes at det er fint å kunne supplere med litt ekstra hjelp i tillegg til den kommunale hjemmetjenesten. De understreker at de er fornøyde med begge tjenestene, men at den hjelpen de får av InnOmsorg gir dem mulighet til å få det lille ekstra.  

Det finnes de som synes at denne tjenesten bare skal utføres av kommunen, og hvis kommunen ikke kan utføre den skal ingen annen heller gjøre det. Hva tenker dere om det? 

“Det høres helt forferdelig dumt ut. Vi trenger jo all den hjelpen vi kan få og da må man benytte seg av det som er. Kan ikke låse seg fast hos kommunen. Hvis ikke de kan så får vi ikke noe hjelp, det går jo ikke an.” 

For oss er det en selvfølge at vi tar imot alle som kontakter oss på best mulig vis. Det er også en selvfølge å stille opp på veldig kort varsel dersom behovet skulle være der. Likefullt er det også viktig for oss at den hjelpen kommunen kan tilby også er et alternativ. Derfor bistår vi de som trenger det med å søke om offentlige hjemmetjenester dersom vi ser at det er et behov. Dette gjør vi enten i samarbeid med pårørende eller direkte med kunden. 

Hvilket råd har dere til de som trenger hjelp, men er usikker? 

“Må bare henvende seg til dere og få informasjon der. Stå på og ikke var redd for å be om den hjelpen de trenger.” 

Vi takker Eva og Gjermund for praten vi hadde og at vi fikk tillatelse til å publisere dette 🙂  

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *